Pages

JEMPUTAN KULIYYAH TA'DIB ISLAMI ONLINE
Tajuk: Al-Fatihah-Membentuk Jiwa Murni Dekat Dengan Ilahi
25 April 2009 bersamaan 29 Rabiul Akhir 1430H (Sabtu)
9:00 malam (Waktu UK)
Paltalk : http://chat.paltalk.com/g2/group/1242827625/ViewAllMembers.wmt
USTREAM . TV: http://www.ustream.tv/channel/kuliyyah-tadib-islami-online


Kuliah Ta'dib Islami Online anjuran MISG-ABIM UK-EIRE akan diadakan secara berkala dari semasa ke semasa. Rancangan awal sebulan sekali. InsyaAllah.



Assalammualaikum wbt. wrt.

Dijemput memanfaatkan Kuliyyah Ta'dib Islami Online sepertimana berikut: (Terbuka kepada semua)

Tarikh: 25 April 2009 bersamaan 29 Rabiul Akhir 1430H (Sabtu)
Masa: 9:00 malam (waktu UK)



-LOKASI/MEDIUM-

Kuliah ini akan menggunakan PALTALK sebagai medium utama, namun ia boleh diakses secara 'online streaming' melalui USTREAM.TV.

Paltalk (audio shj interaksi bersama penceramah): (Panduan sila rujuk dibawah) (Chat Room : Kuliah Ta'dib Islami Online, dibuka jam 8:15 malam)http://chat.paltalk.com/g2/group/1242827625/ViewAllMembers.wmt

USTREAM . TV (berbetuk web TV) (tidak perlu mendaftar): (Visual/Audio/Chat)
http://www.ustream.tv/channel/kuliyyah-tadib-islami-online
(Dicadangkaan penggunaan kedua2 medium bagi interaksi dan gambar (video), namun jika menggunakan dua medium, salah satu audio perlu dipadamkamkan/'mute')



Agenda:


- 8:15 mlm - 'Chat Room' dibuka (Anda akan mendengar nashid/montaj/ujian suara) & 'chat' dengan moderator - 9:00 mlm - Kuliah bermula - 9:45 mlm - Sesi soal jawab (melalui PALTALK)
- 10:30 mlm - Majlis ditamatkan


Penyampai:











Al-fadhil Ustaz Hasri Harun, Sheffield, UK
Beliau mendapat pendidikan awal di Madrasah Idrisiah Bukit Chandan, Kuala Kangsar Perak. (1989-1993) Kemudian melanjutkan pengajian pra-universiti di Pusat Matrikulasi UIA pada tahun 1994-1996. Kemudian menyambung pengajian peringkat Sarjana Muda di universiti yang sama . Mendapat Sarjana Muda Syariah (Fiqh & Usul Fiqh) UIAM pada tahun 2000. Kemudian melanjutkan pengajian peringkat Sarjana di UKM dan mendapat Master Pengajian Islam pada tahun 2006.Beliau banyak terlibat memberi ceramah di komuniti Uk dan Malaysia sebelum ini. Presiden MISG ABIM UK-EIRE.

Tajuk:
Al-Fatihah-Membentuk Jiwa Murni Dekat Dengan Ilahi
SINOPSIS TAJUK:
Terungkap berbagai tafsir ulama mengenai al-Fatihah tentang betapa nilai-nilai dan tafsir yang membuka minda dan akal tentang kebesaran alam dan maha penciptanya. Wajah al-Fatihah yang memberi erti pembukaan bukan sahaja menafsir erti zahir yang terbuka tetapi makna erti dekat dengan penciptanya. Penuh dengan makna yang tersirat erti aqidah dan hubungan maknawi antara hamba dan penciptanya. Dalam ruang al-fatihah juga terungkap nilai motivasi mencari erti sebuah kehidupan berasaskan iman dan amal soleh. Mendekatkan diri memahami kehebatan Ilahi serta menafsir bagaimana mengenal Allah sebagai pencipta alam semesta. Akhirnya al-fatihah juga membangkitkan minda manusiawi agar memikir serta memahami akan kehidupan serta membina insan yang tampil dengan aqidah jitu dan mampu mendepani zaman.

Tempat:

Paltalk (Chat Room: Kuliah Ta'dib Islami Online)(sila rujuk arahan dibawah) * Kuliah menggunakan Paltalk kerana lebih jelas, mudah dan boleh memuatkan 200 orang dalam satu masa). Anda dinasihatkan untuk membuat persediaan teknikal lebih awal. Sinopsis lanjut kuliyah / nota, mungkin disediakan nanti semasa kuliah. Arahan semasa sesi akan dikeluarkan jika anda ingin melihat penceramah secara 'live' (anda perlukan yahoo messenger).



Ringkasan Maklumat Chat Room: (paltalk) http://www.paltalk.com/
1. Moderator ID: misg _online
2. Url Room (web base) : http://express.paltalk.com/index.html?gid=1242827625
3. Download application paltalk: http://www.paltalk.com/download.shtml
4. Untuk ke 'chat room/view' - Chat Room: Kuliah Ta'dib Islami Online, secara automatik sila klik : http://chat.paltalk.com/g2/group/1242827625/ViewAllMembers.wmt



PANDUAN PENGGUNAAN


Ada dua kaedah bagi mengikuti kuliah melalui paltalk:

1. Secara web tanpa 'download aplication Paltalkscene', sila klik ke url room berikut bagi menggunakan paltalkexpress: http://express.paltalk.com/index.html?gid=1242827625 . Ikut arahan daftar dan 'create account'.

2. Melalui application Paltalkscene (berfungsi seperti skype/YM)(Menggunakan paltalkscene adalah lebih baik)
Downloading Paltalkscene
1. Go to
- http://www.paltalk.com/download.shtml
atau
- http://www.paltalk.com/start_chatting.shtml
2. Click Download now & follow instruction
3. Register and follow the instruction

Bagi menyertai KULIAH TA'DIB ISLAMI ONLINE : - setelah download Paltalkscene:
1. Klik ‘Add Pals’ dalam Paltalk Scene
2. Tekan Enter - Paltalk nickname (misg_online) – the admin
3. Maklumkan anda ingin menyertai KULIYYAH TA'DIB ISLAMI ONLINE
5. Anda akan dijemput/invite oleh 'admin'.
6 Sila tambah di 'favorite' apabila anda telah masuk ke dalam KULIAH TA'DIB ISLAMI ONLINE room, untuk akan datang.
- atau klik (to joint group) : http://chat.paltalk.com/g2/group/1242827625/ViewAllMembers.wmt
Jika ada masalah/ komen/cadangan, sila hubungi moderator melalui : misg.online@gmail.com atau taip pesanan anda kepada id: misg_online di Paltalkscene. Untuk makluman id paltalk (misg_online) sentiasa dibuka bagi sesiapa yang ingin 'add' ID mereka lebih awal sebelum kuliah bermula.


Moderator (Abu Muhammad)
misg.online@gmail.com

No comments: