Pages

Maal Hijrah bersama Komuniti Melayu Hull


MISG-ABIM UK & Eire rai sambutan Maal Hijrah bersama Komuniti Melayu Hull

MISG-ABIM UK & Eire telah sama-sama meraikan Program Sambutan Maal Hijrah anjuran Persatuan Melayu Hull baru-baru ini. Program ini diadakan di Cottingham , Hull sebuah perkampungan bersejarah di Hull. Menurut Pengerusi Melayu Hull , En Zahari, program yang diadakan ini telah berjaya diadakan dengan jayanya atas kerjsama semua keluarga dan komuniti melayu hull dan bantuan serta sokongan daripada rakan-rakan MISG-ABIM UK & Eire. Beberapa wakil melayu daripada kawasan sekitar seperti Nottingham, Leeds, Sheffield dan Manchester juga turut serta dalam menjayakan program.

Program sambutan tersebut telah dihadiri oleh Pengarah MSD, En Ahmad Nazri dan Puan Azimah, Atachi Pendidikan (Manchester). Dalam ucapan tersebut pengarah pada majlis tersebut beliau begitu gembira kerana turut sama melapangkan masa dalam sesi bersama masyarakat di Hull. Beliau juga menyarakan agar program seumpama sambutan ini boleh diadakan dan dijadikan siri tahunan untuk komuniti Melayu di UK . Program seumpama ini dapat mengeratkan lagi hubungan sesama masyarakat Melayu luar negara disamping dapat memaparkan budaya dan aktiviti masyarakat kepada warga UK.

Majlis tersebut telah dimulai dengan Forum Maal Hijrah yang bertajuk Menjana Umat Gemilang. Dua orang ahli panel telah bersama-sama menjayakan iaitu Ustaz Hasri Harun, Timbalan Presiden MISG-ABIM UK & Eire dan Ustaz Mohd Noh Abd Jalil, Exco MISG ABIM dari Coventry.

Sambutan maal hijrah tersebut juga diserikan dengan persembahan nasyid oleh anak-anak Melayu Hull dengan penampilan lagu-lagu nasyid daripada kumpulan nasyid terkenal di Malaysia.

No comments: