Pages

Lawatan Ukhuwwah


Lawatan Ukhuwwah MISG ABIM ke Ireland

31 Mei 2008 - MISG ABIM UK-Eire telah mengadakan Forum Komuniti bersama pelajar dan komunit melayu Ireland dalam satu Lawatan Ukhuwwah bermula pada 31 Mei -2 Jun 2008 yang lalu. Lawatan Ukhuwwah ini telah diketuai oleh Timbalan Presiden MISG ABIM UK-Eire Sdr Hasri Harun, Setiausaha, Sdr Qurratul Akyun Hj Daud. Rombongan seramai 10 orang tersebut telah sampai kebumi Ireland pada 31 mei 2008. Pertemuan bermula dengan menganjurkan Forum Komuniti yang telah diadakan di Pusat Kebudayaan Islam Ireland (CAC). Majlis turut dihadiri warga pelajar postgraduat dan wakil2 pimpinan persatuan pelajar Ireland. Forum komuniti tersebut telah dibarisi oleh Sdr Hasri Harun, Timbalan Presiden MISG, Ustaz Daud Norakit, Penasihat Persatuan Melayu Leeds, dan Cik Normazita Ismail, wakil dari Ireland.

Lawatan Ukhuwwah ini pada keesokkannya juga telah dibawa menjelajah tempat2 menarik di sekitar Ireland oleh wakil-wakil pelajar di sana. Pada sebelah malamnya pula, telah diadakan muzakarah dan usrah bersama pelajar di sana. Berbagai perbincangan, topik dan isu-isu semasa telah berjaya diadakan secara heart to heart bersama mereka telah berjaya diadakan. Pelbagai cadangan, komen dan buah fikiran telah dibangkit terutama dalam isu bagaimana mengatasi isu-isu generasi muda islam, kepelbagaian badan-badan pelajar dan agenda seterusnya dalam membangunkan masa depan generasi muda di bumi Ireland.

Pada keesokannya, Rombongan MISG telah berjaya menghadiri Program Ilmu anjuran pelajar islam ireland . Program berupa pembentangan kitab oleh seorang ulama muda dari Malaysia.

Rombongan telah selamat pulang ke UK pada hari Isnin setelah 3 hari berada di Ireland dengan sambutan dan layanan yang cukup membanggakan.

No comments: