Pages

Laporan Usrah Bulanan (Nov 07)



Alhamdulillah pada 24 - 25 November 2007 lepas, MISG-ABIM telah berjaya mengadakan usrah bulanan bertempat di rumah Presiden Masyarakat Melayu United Kingdom iaitu Sdr Hamidi di Bicester, Oxford. Pihak MISG-ABIM mengucapkan ribuan terima kasih diatas kesudian Sdr Hamidi sekeluarga menyediakan tempat untuk usrah kali ini. Tidak lupa juga kepada meraka yang hadir dari untuk sama-sama memeriahkan majlis ilmu ini. Semoga sahabat-sahabat terus memberi komitmen dalam menyebarkan dan membugarkan dakwah Islamiyah di bumi Eropah ini.


Perbincangan usrah yang dibentangkan oleh Sdr Akmal pada kali membincangkan tentang:
  • Unity of the Ummah.
  • Kebangkitan Parti Politik Islam di Turki
  • Virtues and Methods of giving Sadaqah

Manakala pada hari Ahad 25 Nov, kami berkesempatan menerima kunjungan daripada Sheikh Afifi al-Akiti dan beliau ada menceritakan serba sedikit mengenai kegiatan dan pengalaman beliau disini. Alhamdulillah banyak kata-kata nasihat yang beliau berikan, terutama sekali mengenai alim ulama di tanah air kita yang kurang dikenali dan didekati olah masyarakat kita sendiri. Jazakallah.

Sheikh Afifi is a Clarendon Scholar at Worcester College, Oxford University and is currently completing his doctoral thesis on a newly discovered Arabic manuscript of a previously unknown theological work by Imam al-Ghazali. He is also a Research Fellow at Oxford Centre for Islamic Studies. His area of research is medieval Islamic philosophy and theology. His profile can be obtained from www.livingislam.org/maa

No comments: