Pages

) Wacana Ta’dib Islami dan Program Jelajah Ilmu bersama Dr Mohd Farid Shahran

Sheffield-Bulan Jun 2009 telah berjaya diadakan majlis Wacana Ta’dib Islami kira-kira hampir 1 minggu disekitar UK, meliputi kawasan London, Sheffield, Hull dan Nottingham. Majlis yang diisi oleh seorang tokoh akademik muda dari UIA iaitu Dr Mohd Farid Shahran, Pensyarah Jabatan usuluddin dan perbandingan agama. Beliau juga adalah Timbalan Presiden ABIM Malaysia. Siri Wacana ini telah dimulakan di Sheffield pada 9 Jun 2009 bertempat di rumah Sdr Presiden, Ustaz Hasri Harun. Kuliah Ta’dib Islami yang bertajuk Islam dan Sekularisme:Cabaran para pendidik telah menjadi topik kuliah yang disampaikan hamper 2 jam dan mendapat respon yang cukup menggalakkan. Seramai lebih 20 orang ahli-ahli persatuan dan pelajar Malaysia Sheffield menghadiri kuliah tersebut.


Pada hari berikutnya iaitu pada 10 Jun 2009 , sesi kedua, kuliah ta’dib islami diadakan di University of Nottingham. Majlis diadakan di Portland Building, Universiti dengan dihadiri oleh pelajar-pelajar undergraduate. Wacana membicarakan tassawur islami yang membincangkan gambaran besar peranan ilmu dan hakikat menurut islam. Hari ketiga siri jelajah ilmu turut diadakan di dewan solat MSD London bersama-sama dengan komuniti melayu London. Turut hadir pada majlis tersebut, Attache pendidikan ( agama ) Ustaz Erfino Johari. Sebelum kuliah disampaikan , telah diadakan bacaan yaasin secara beramai-ramai.



Pada hari keempat, siri wacana dan jelajah ilmu diteruskan di Hull. Dua sesi telah diadakan. Pertama adalah Majlis Motivasi Phd dikalangan warga postgraduate university of Hull. Majlis diadakan disalah sebuah rumah pelajar. Pada hari berikutnya iaitu hari sabtu 13 Jun 2009 telah diadakan wacana besar-besaran bersama Komuniti melayu Hull. Majlis diserikan oleh Forum /Wacana membincangkan tentang Isu kebangkitan Islam dan generasi berdasarkan buku tulisan Dr Majid Kaylani. Forum tersebut telah membariskan Dr Mohd Farid Shahran sendiri digandingkan denga Ust Erfino Johari. Wacana/Forum telah dipengerusikan oleh Ustaz Hasri Harun sendiri.


Kira-kira seminggu perjalanan, penganjuran majlis ini telah memberi kesan yang cukup mendalam kepada ahli dan warga melayu disekitar UK ini. Moga dengan penganjuran ini akan menyemarak lagi usaha meletakan ilmu dan saling bertukar-tukar maklumat sesama pelajar dan warga melayu di bumi UK bertuah ini. Bagi pihak MISG ABIM UK selaku pengajur mengucapkan selamat dan terima kasih kepada Dr Mohd Farid atas kesediaan mengisi program-program yang telah diatur. Semoga bantuan dan usaha yang diberikan diberkati oleh Allah swt. Kepada semua ajk yang mengurus program ini sehingga berjaya semoga allah membalas segala bantuan dan sokongan anda.

No comments: